چک لیست پیشگیری از آلزایمر | چه غذا‌هایی را بخوریم و چه غذا‌هایی نخوریم؟

ابتلا به آلزایمر یکی از هراس‌های همه ما در میان‌سالی و روزهای پیری است. اگرچه برای این بیماری هنوز درمانی پیدا نشده اما می‌توان با برخی رژیم‌های غذایی خطر ابتلا به آن را کاهش داد.
چک لیست پیشگیری از آلزایمر | چه غذا‌هایی را بخوریم و چه غذا‌هایی نخوریم؟
کد خبر : ۴۴۶۳۲

خبرگردون | آلزایمر یک اختلال مغزی پیشرونده است که بر حافظه، تفکر و رفتار تأثیر می‌گذارد. با که در حال حاضر هیچ درمانی برای بیماری آلزایمر وجود ندارد، تحقیقات نشان می‌دهد که برخی مواد غذایی ممکن است به پیشگیری یا به تاخیر انداختن شروع این بیماری کمک کنند. در اینجا برخی از مواد غذایی مفید برای پیشگیری از آلزایمر آورده شده است:


زغال اخته، سبزیجات برگدار و کورکومین (که در ادویه زردچوبه یافت می‌شود) به دلیل مزایای شناختی بالقوه آن‌ها مورد مطالعه قرار گرفته است. تصور می‌شد این غذا‌ها دارای خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی یا سایر خواصی هستند که ممکن است به محافظت از مغز کمک کنند

رژیم غذایی مدیترانه‌ای شامل ماهی، روغن زیتون، آووکادو، میوه‌ها، سبزیجات، آجیل، لوبیا و غلات کامل است. ماهی به تنهایی یکی از مهمترین عوامل رژیم غذایی در کاهش خطر ابتلا به اختلالات شناختی است. سبزیجات در رتبه دوم قرار گرفتند و سایر غذا‌ها اثرات کوچکتر و ناچیز نشان دادند. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که خوردن ماهی خطر ابتلا به اختلالات شناختی و زوال شناختی را کاهش می‌دهد.

میوه‌ها و سبزیجات رنگارنگ، انواع توت‌ها، ماهی، آجیل، دانه‌ها، حبوبات و غلات کامل از بهترین مواد غذایی برای پیشگیری از زوال عقل هستند. غلات کامل مانند کینوا، جو، برنج قهوه‌ای و جو دوسر انتخاب‌های مناسبی هستند و می‌توانند جایگزین‌های سالم‌تری برای غلات تصفیه شده باشند.

آجیل و انواع توت‌ها میان وعده‌های ایده‌آلی هستند که هر دو با سلامت مغز مرتبط هستند. به خصوص زغال اخته و توت فرنگی می‌تواند سلامت فعالیت‌های مغزی شما را تضمین کند.

توجه به این نکته ضروری است که اگرچه این غذا‌ها ممکن است به پیشگیری یا به تاخیر انداختن شروع بیماری آلزایمر کمک کنند، اما هیچ مدرکی مبنی بر اینکه خوردن یا اجتناب از یک غذای خاص می‌تواند از بیماری آلزایمر یا زوال شناختی مرتبط با افزایش سن جلوگیری کند، وجود ندارد. یک رژیم غذایی سالم و متعادل که شامل انواع میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، پروتئین بدون چربی و چربی‌های سالم است برای سلامتی و تندرستی کلی توصیه می‌شود.

چک لیست پیشگیری از آلزایمر | چه غذا‌هایی را بخوریم و چه غذا‌هایی نخوریم؟

برای کاهش خطر ابتلا به آلزایمر از چه غذا‌هایی باید اجتناب کرد
برخی غذا‌ها با افزایش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر مرتبط هستند. برای کاهش خطر ابتلا به آلزایمر باید از خوردن آن‌ها پرهیز کرد:


تنقلات و دسر‌های شیرین: رژیم غذایی سرشار از قند با افزایش خطر زوال شناختی و زوال عقل مرتبط است.


غذا‌های نشاسته‌ای: رژیم غذایی سرشار از نشاسته مانند سیب زمینی با افزایش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر مرتبط است.


گوشت‌های فرآوری شده: گوشت‌های فرآوری شده مانند بیکن، سوسیس و گوشت‌های اغذیه فروشی با افزایش خطر زوال شناختی و زوال عقل مرتبط هستند.


گوشت قرمز: رژیم غذایی سرشار از گوشت قرمز با افزایش خطر زوال شناختی و زوال عقل مرتبط است.


غلات تصفیه شده: غلات تصفیه شده مانند نان سفید، برنج سفید و ماکارونی با افزایش خطر زوال شناختی و زوال عقل مرتبط هستند.


غذا‌های فرآوری شده، سرخ شده و فست فودها: این غذا‌ها اغلب سرشار از چربی‌های ناسالم، قند و نمک هستند و با افزایش خطر زوال شناختی و زوال عقل مرتبط هستند.


الکل: مصرف زیاد الکل می‌تواند به مغز آسیب برساند و خطر زوال شناختی و زوال عقل را افزایش دهد.

توجه به این نکته ضروری است که اگرچه اجتناب از این غذا‌ها ممکن است به کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر کمک کند، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که از این بیماری جلوگیری کند. یک رژیم غذایی سالم و متعادل که شامل انواع میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، پروتئین بدون چربی و چربی‌های سالم باشد برای سلامت و تندرستی کلی توصیه می‌شود.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر